Winterdipje? Zo zorg je ervoor dat je kind goed slaapt en meer energie krijgt

Als je het idee hebt dat het humeur van je kind net zo snel daalt als de buitenthermometer, dan heeft jouw junior misschien wel last van een winterdipje. Januari is natuurlijk ook een maand met donkere dagen en guur weer. Met deze tips kun je die winterdip voor zijn en ervoor zorgen dat je kind meer energie krijgt. En jij ook!

We verzamelden zeven tips voor meer energie, een goed humeur én een nachtrust om van te dromen. Deze tips gelden natuurlijk ook voor jou en de rest van het gezin.

1. Fruit, groenten en zuidvruchten zijn je vrienden in donkere dagen

In de winter is er vaak meer behoefte aan zoetigheid en koolhydraten, maar door een flinke portie vitamines voor te schotelen, kun je die behoefte ondervangen. Van een menu met veel fruit en groenten zal hij sowieso meer energie krijgen dan van die snelle koolhydraten en geraffineerde suikers.

2. Slapen, slapen, slapen

Heel erg belangrijk om lekker op te staan en de hele dag voldoende energie te hebben. Vasthouden aan vaste tijden is verstandig. Zelfde tijd naar bed en zelfde tijd ook op. Beter is het geen tv te kijken (of andere beeldschermen) vlak voor het slapengaan, aangezien het licht van beeldschermen niet bevorderlijk is voor de nachtrust. Een boekje lezen voor het slapen gaan, is daarentegen een heel goed idee! Alleen of samen nog een boekje lezen brengt je kind tot rust. Een fijn ritueel én je kind maakt weer wat ‘lees’kilometers.

3. Blij naar bed

Als je iets wil, is het dat je kind met plezier naar zijn of haar bed gaat. En dat gaat een stuk makkelijker als je dochter weet dat ze straks onder haar Frozen-dekbed(overtrek) mag gaan liggen of als je zoon in bed kan duiken met de Minions. Maar natuurlijk zijn er nog veel meer van dit soort populaire dekbedovertrekken te verkrijgen. Voor elk overtrek is er wel een schare aan fans te vinden.

4. Een fijne slaapkamer

Maar hoe krijg je je kind zover dat hij graag tijd in z’n slaapkamer doorbrengt? Door z’n slaapkamer helemaal leuk te pimpen natuurlijk. In de stijl die hij te gek vindt. Want met behang van z’n favoriete tekenfilmfiguur, superheld of lievelingsdier wil je kind nergens liever zijn dan op z’n eigen slaapkamer.

5. Voldoende licht

Waarschijnlijk heeft je kind in deze periode ook (meer) behoefte aan licht. Daglicht is natuurlijk het beste, maar hierover meer bij punt 6. Als je kind ook in z’n eigen slaapkamer wat meer licht kan gebruiken, dan is een nachtlampje niet zo’n gek idee. Sommige gaan meteen branden als je kind ze optilt en ze blijven vaak nog even branden als je kind ze weer terugzet. Je hebt ook lampjes die ook als knuffel fungeren en die tijdens het knuffelen licht geven. Als je kind daar niet van opvrolijkt!

6. De deur uit

Het gebrek aan energie zit ’m ook vaak in minder buiten zijn. Laat je kind deze periode daarom zo veel mogelijk naar buiten gaan, om zo veel mogelijk daglicht op te nemen. Maak er bijvoorbeeld een gewoonte van om met het hele gezin na het avondeten nog een half uurtje buiten te wandelen. Dat maakt jullie fysiek sterker, zorgt voor een beter humeur en (deze is voor jou) verlaagt je stressniveau aanzienlijk. Is je kind niet dol op wandelen? Dan is steppen een goed alternatief! Maar je kinderen kunnen natuurlijk ook tegen elkaar racen op een echte kettler.

7. Plan vakantie

Kun je niet wachten op die lange, zwoele zomerdagen die jullie liggend op het strand zullen doorbrengen? Je kind waarschijnlijk ook niet. Dus wat doe je, juist nu: de zomervakantie boeken! Volgens onderzoek zorgt het simpele feit van het plannen van een vakantie er al voor dat jullie instant vrolijk worden. Laat die januarimaand maar komen!

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws over spelen en speelgoed? Vergeet ons dan niet te liken op Facebook, Instagram of ons te volgen op Twitter!

Artikelen in dit thema