Hij komt, hij komt… Het Speelboek van 2016!

Je kinderen kijken er al maanden naar uit. HET nieuwe Intertoys Speelboek, met hoofdletters ja. Dat wordt straks weer volop knippen, omcirkelen en lijstjes maken. Hoe leuk! We doken achter de schermen voor een praatje met Intertoys insider Leonie Maassen en spiekten mee bij de immense productie van het grote Speelboek dat op 17 september uitkomt. Niet alleen leuk voor kinderen.

Inspireren

‘Na zoveel speelboeken weet iedereen inmiddels wel wat zij in het Speelboek kunnen vinden en dat is vooral véél speelgoed. Waar we vernieuwend en onderscheidend in willen zijn is het speelboekconcept. We willen kinderen niet alleen laten zien wat we in huis hebben, maar we willen hen ook inspireren. Dat doen we door de presentatie van het speelgoed en de fotografie. De beelden, daar moet het plezier vanaf stralen!’

Intertoys Speelboek achter de schermen

Een verhaal vertellen

‘We starten al redelijk vroeg in het jaar (april) met het ontwikkelen van een concept. Dan bedenken we welk verhaal we willen vertellen en hoe het boek er in grote lijnen uit komt te zien. Dit laatste wordt gedaan door onze creatieve collega’s. Zij doen voorstellen voor de opmaak, maar ook het gebruik van prijssignalen. Op hetzelfde moment levert het inkoopteam een briefing aan waarin staat welke artikelen in het Speelboek geplaatst worden. Op basis daarvan delen we het boek in.’

Fotograferen

‘Als het boek is ingedeeld, verzamelen we informatie over de artikelen. Van producten waarvan we nog geen beelden hebben, worden door onszelf foto’s geschoten. Met of zonder modellen. De sfeerfoto’s aan het begin van ieder hoofdstuk komen ook vanuit ons. Dit is een hele onderneming, maar superleuk om te doen!’

Intertoys Speelboek achter de schermen

Tien weken knallen

‘Als alle content is verzameld kan onze creatieve studio aan de slag met de opmaak. Dat gebeurt per spread (twee pagina’s). De spreads gaan dan over en weer tussen marketing en inkoop en een deel wordt ook nog nagekeken door de leveranciers. Als iedereen tevreden is, kunnen de pagina’s naar de drukker. Al met al zijn we ongeveer tien weken bezig met de productiefase.’

Intertoys Speelboek achter de schermen

Uitdagingen

‘Onze grootste uitdaging is voor honderd procent de tijd! Het maken van het Speelboek is veel werk. Het voelt een beetje als een race tegen de klok en dat twee en een halve maand lang. Ook dit jaar was het weer flink buffelen, maar uiteindelijk lag het boek op tijd bij de drukker en valt het straks bij jullie op de deurmat!’

Intertoys Speelboek achter de schermen

Teamwork

‘Er zijn een hoop mensen bij het proces betrokken. Bijna het hele marketingteam werkt aan het boek en het grootste gedeelte wordt gedaan door een team van twee communicatiespecialisten, vier visual designers en twee creatieve designers. De fotografie ligt bij een speciaal team bestaande uit een fotograaf, styliste en visagiste. Ook het inkoopteam is nauw betrokken bij de productie.’

Intertoys Speelboek achter de schermen

Kinderbijbel

‘Wij merken dat kinderen een echt boek nog steeds erg leuk vinden. Zo kunnen ze urenlang bladeren en rustig bedenken welk speelgoed ze op hun verlanglijstje zetten. Het Speelboek is eigenlijk een soort kinderbijbel. Ook is het boek straks online te bekijken en zijn alle artikelen verkrijgbaar in onze webshop. Makkelijk voor alle cadeaugevers.’

Verrassend speelgoed

‘Ik heb een aantal nieuwe artikelen voorbij zien komen waarvan ik dacht: ‘Wauw dat is gaaf!’ Zelf ben ik fan van de robotdieren. Het zijn net echte hondjes en katjes. Ze luisteren naar commando’s en je kan ze zelfs trucjes leren. Toen ik klein was wilde ik heel graag een hond, maar dat mocht ik niet van mijn ouders. Een robothondje was dan de perfecte oplossing geweest!’

Het Intertoys Speelboek wordt vanaf 17 september verspreid.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws over spelen en speelgoed? Vergeet ons dan niet te liken op Facebook, Instagram of ons te volgen op Twitter!

Artikelen in dit thema